Tuesday, July 1, 2008

Coretan buat Sahabat...

Buat saudaraku semua..

Saudaraku,
Dalam kafilah dakwah ini, kita mutlak memerlukan persahabatan. Persahabatan mungkin lebih tepatnya ukhuwah - adalah nikmat yang sangat mahal bagi kita. Jiwa boleh terdera, darah, air mata dan peluh boleh mengucur. Tapi semuanya tidak mampu memupus nikmat persahabatan, persaudaraan, ukhuwah di jalan-Nya. Kesulitan di sepanjang jalan ini, tidak lebih berupa anugerah dan kurnia Allah yang sangat besar dan hanya dirasakan oleh kaum beriman yang saling memelihara persaudaraan atas nama Allah. Tapi bagaimana kita mampu memiliki nikmat persahabatan itu?


Saudaraku, ingatlah,
Di jalan ini kita harus mampu memelihara sikap lemah lembut dan berusaha menjaga hubungan baik dengan teman seperjalanan. Dan itu bukan perkara mudah kerana kejayaan kita dalam menjaga persahabatan di jalan ini, boleh menjadi ukuran kadar kejayaan kita memiliki hubungan sosial yang baik dengan masyarakat. Dengarkanlah ungkapan seorang ulama dakwah Dr. Adil Abdullah Al-Laili, “Siapa sahaja yang berjaya melakukan perjalanan dengan para juru dakwah dalam kafilah ini, bererti dia boleh hidup dengan manusia yang lain dan dia juga berjaya menasihati dan mengarahkan mereka. Sebab ada orang yang baik bagi dirinya tapi dia kurang baik apabila dia bergabung bersama orang lain dalam kafilah ini”.(Musafir fi Qithari Da’wah)

Persis ketika melakukan perjalanan yang sebenarnya, seorang musafir harus menolong saudaranya dalam perjalanan. Persahabatan yang tulus di jalan ini menjadi perhiasan di kala bahagia dan pelindung di kala sulit. Maka, tanpa ikatan persahabatan yang kuat, seseorang akan sukar untuk bertahan ketika harus menghadapi kesempitan. Ini menjadi sebab bagi para da’i di zaman ini menjadikan ukhuwah sebagai salah satu syarat dalam bai’at (janji keanggotaan) mereka. Dalam Risalah Ta’lim disebutkan, “Hendaknya hati dan jiwa mereka (para anggota) terikat dengan ikatan akidah. Akidah ialah ikatan yang paling kuat dan paling mulia. Ukhuwah adalah saudara keimanan, sedangkan perpecahan adalah saudara kekufuran. Awal kekuatan adalah kekuatan kesatuan. Tidak ada kesatuan tanpa cinta. Paling minimum cinta yang tumbuh di antara mereka adalah bersihnya hati daripada perasaan yang tidak baik sesama mereka. Dan cinta yang paling tinggi adalah itsar atau mendahulukan kepentingan saudaranya”.

Saudaraku di jalan dakwah,

Persahabtatan yang dikehendaki juga tidak boleh berlebihan. Ertinya, cinta tidak boleh mengabaikan asas keadilan dan objektif hingga menyeberang pada sikap fanatik buta dan taasub. Syariat Islam melarang kita terlalu keras dala mencaci, juga melarang berlebihan dalam memuji. Syariat melarang sikap berlebihan dalam segala hal. Berlebihan dalam cinta akan mendorong orang meremahkan hak orang lain. Dan setiap sesuatu yang melampaui batas ia akan memberi akibat sebaliknya.

Neraca untuk mencintai dengan adil adalah dengan melakukan tawashi atau saling mewasiat dalam kebenaran. Seseorang harus menasihati saudaranya, mengingatkannya untuk kembali pada kebaikan dan memerintahkannya untuk menghindari larangan Allah. “Seorang mukmin dengan mukmin yang lain itu seperti dua tangan yang saling membersihkan dan menyucikan,” begitu kata seorang ulama.

Dalam kerangka itu, seorang da’i sebagaimana seorang musafir perlu berbincang dan bertukar fikiran dengan teman seperjalanannya. Dia harus mampu menyampaikan kritikan atau menolak pendapat. Keduannya adalah untuk meluruskan penyimpangan. Memang-+, ada sebahagian orang yang memandang penolakan atau kritikan adalah sebahagian daripada kebencian. Dan bahawa dialog itu dapat menimbulkan perselisihan. Tapi, ini cara berfikir yang keliru.
Seorang manusia akan tetap berbeza pendapat kerana mereka memang berbeza dalam hal pemahaman dan akal. Mereka berbeza pengetahuan dan pengalaman, perasaan dan pandangan. Oleh itu, pasti ada perbezaan dan perselisihan. Justeru itu, yang diperlukan adalah bagaimana seseorang memandang yang dianggapnya tidak benar untuk diberi masukan dengan baik. Berdiskusi dan berbantah pandangan tetap diperlukan untuk menjelaskan kebenaran dan menjelaskan jalan.
Dan apabila itu tujuannya, kritik, koreksi, berbantah pendapat, diskusi, penolakan, semuanya seharusnya tidak menimbulkan permusuhan atau rasa benci. Yang seharusnya muncul adalah suasana kasih sayang dan cinta yang semakin kuat. Para sahabat Rasulullah SAW juga berdebat dalam menyelesaikan sesuatu masalah melalui musyawarah dan saling menasihati. Tapi mereka tetap memelihara kedekatan, kebersihan niat dan persaudaraan dalam agama. (Fatawa Ibn Taimiyyah, 24/173). Dari sinilah para ulama terdahulu pun biasa saling tidak sepakat dalam sesuatu masalah.

Selain itu saudaraku,

Diskusi di antara para da’i itu penting kerana akan dapat meluaskan pemikiran, mempertjamkan pandangan, meluruskan kesalahan, memperbaiki kesalahan dan saling tolong-menolong dalam kebaikan. Ilmu secara teori tidak akan mencapai posisi sempurna selama tidak ditimbang dengan akal.

Imam Syafi’i pernah ditanya apakah kemampuan akal itu merupakan potensi yang dibawa sejak lahir? Jawapannya, “tidak, tapi akal itu adalah hasil dari pergaulan dengan banyak orang dan berdiskusi dengan mereka”. Berkata Ibnu Abbas ra., “Mengunyah garam dalam sebuah jama’ah masih lebih baik daripada memakan puding dalam perpecahan”.

Saudaraku,

Ada persiapan yang harus kita miliki agar kita boleh memiliki kesediaan untuk melontarkan pendapat dan menerima kritikan dengan baik. Yang paling utama adalah kesediaan meringankan beban saudara kita. Kenapa? Sebab bagaimana orang mahu mendengar dan merespon dengan baik bila dia masih memiliki beban yang masih digayuti. Oleh itu, untuk menjalin persahabatn yang tulus, seseorang harus memiliki keyakinan dahulu akan kasih sayang sahabatnya, awal haknya adalah meyakini kasih sayangnya, kemudian menjalin persahabatan dengannya dengan memberi keluasan padanya selain yang haram. Lalu menasihatinya baik secara tersembunyi atau terang-terangan, lalu meringankan bebannya, dan menolongnya daripada apa yang menimpa dirinya. Sesungguhnya menemaninya secara zahir adalah nifaq, dan meninggalkannya dalam kesulitan dan kesusahan adalah penghinaan. (Adabu dunya wa din, Mawardi, 177)

Demikianlah kedudukan nasihat daripada orang yang menasihati dan menerima jawapan, menerima kritikan. Apabila hati bersih maka ia akan semakin sedia menerima nasihat dan mendengarkan nasihat. Tapi apabila hati ternoda, dan hati sibuk dengan banyak masalah, seperti kesibukan, rasa sakit, kepenatan, atau kesibukan dengan urusan rumah, itu semua akan menghalangi orang untuk mendengar. Apatah lagi membantu meringankan beban saudaranya.

http://halaqah.net/v10/index.php?topic=2297.0

No comments: