Monday, May 12, 2008

PERKONGSIAN KBM AKTIVIS PENANG

Salam,

oleh : Zulfahmi (aktivis Belia)

PROGRAM KEINDAHAN BERSAMAMU(KBM)
TARIKH : 10-11hb Mei 2008
TEMPAT : Masjid Seberang Jaya,Perai.
KEHADIRAN : 70 org yang berdaftar.

Sampai di masjid sekitar 7:45 am bersama room-mate. macam tekaan saya, saya yang pertama hadir (topi peserta). terus set-up meja pendaftaran. selang beberapa minit kemudian, adik-adik dari I4P pun hadir, bantu pendaftaran. terus bagi tugasan dan senarai nama peserta. mengikut pendaftaran hingga jumaat 8:00 malam seramai 86 orang telah pun mendaftar sebagai peserta..
daftar nama saya dan room-mate dan bayar yuran. terus masuk dewan. tunggu tunggu tunggu dan terus tunggu akan kehadiran peserta........jam dah 9:30 tapi peserta tak sampai-sampai, baru 20 orang. akhirnya keputusan dibuat dan program bermula sekitar jam 10 pagi (sepatutnya 8:45). ucapan perasmian oleh TYDP Negeri (YDP kurang sihat... tapi datang juga untuk slot awal pagi... ahad namapak masa solat zohor, masih kurang sihat katanya.... di doakan hari ini sihat sepenuhnya. akh isahak juga tidak sihat. didoakan juga cepat sembuh). tak lama ucapan TYDP dan program terus bermula.
KBM di kendali oleh Xifu KBM PaK Lang dan di bantu oleh Pak Anjang. kedua-duanya dari Johor. Mereka dibantu oleh KBM kedah, Pak Jang dan isteri dan KBM Penang terdiri dari adik-adik dari Karisma dan I4P.
Program bermula dengan slot knowing me knowing you. mula mula isi borang. 3 keping kertas 4 soalan....... nama mak, nama anak, saiz kasut. makanan kegemaran, anak yang keberapa.... semua kena masuk kan dalam kotak. selepas itu slot 3S Duduk bersila dan mengadap sahabat dan buat 3S.......... dapat picit dihidung Dr Sofri....... cubit pipinya....... main janggutnya.....
slot kedua adalah jawatanku. diminta untuk senaraikan 20 jawatan yang saya sandang. pak lang kata mesti ada lebih dari 20, dia cuma minta 20 saja. ??????? terkapai-kapai saya. betulkah saya ada 20 jawatan. kemudian penerangan diberi, baru faham.
Seterusnya riben kehidupan, masing masing diberi riben. umur di tanya dan riben di potong dua berdasarkan umur...... sedih-sedih....... umur saya dah tiga suku habis cuma tinggal suku sahaja...apakah hidup ku selama ini tiga suku juga? 16 tahun saja lagi untuk saya hidup..... tak lama tu. apakah amalan ku selama ini diterima? apakah aku masih ada masa lagi?
selesai riben kehidupan slot ISOMA pula. tertanya-tanya juga. apa dia? mungkin Istirehat SOolat MAkan. shahidan betul ke???
selepas rehat Inteam pula, pembinaan ukhwah dengan rakan-rakan. berdua, berempat, berlapan, beramai ramai. rasanya slot yang paling happy. mula dengan marching kepada satu lagu yang saya rasa patut dibudayakan. penuh dengan aksi dan semangat. lepaih tu happy chicky. ada permintaan nak buat lagi. ....... (bantu pak lang and pak anjang demo, belajak masa pi KBM belia di Perak.... jadi fasi la tu) dan juga lagu demi matahari (surah as-sham....) dengan aksi sekali
ISOMA sebelah petang.
tazkirah magrib diberi oleh Ustaz Fahmi (jangan silap... saya ZULfahmi bukan Ustaz Fahmi... he he he... tapi tolong doa mana tau kemudaan hari....). ustaz bercakap tentang ukhwah... doa untuk sahabat... bayangkan wajah mereka masa berdoa... sebut nama mereka...... minima ustaz kata wajib doa ajk-ajk kita....... tazkirah tamat bila azan isyak. solat isyak beramai-ramai di masjid.
MENITI MALAM. oleh sebab ramai bapa-bapa dan ibu-ibu yang hadir, dapat duduk atas kerusi. baru lega. pinggang dan mula sakit (slot awal pagi bermula duduk ataih kerusi. tu pun sat saja. masa awal knowing me knowing tu saja). part 1. hubungan dengan allah.... hubungan dengan rasul..... hubungan dengan ibu ayah.... semua ada video klipnya. nasyidnya, lagu-lagunya tangkap habih (faham no..... bahasa dulu-dulu). semua menyentuh hati. selepas setiap satu diminta berdoa. tiada yang tidak menitis air mata. kemudian pak lang berdoa untuk semua sekali. doa pak lang special, penuh dengan kesyahduan, suaranya, doanya.... semua dengan penuh perasaan.
rehat 15 minit dan part 2 bermula 11:30 mlm, duduk atas karpet. sesi mengingat kematian. muhasabah tentang amalan yang telah dilakukan. program tamat 1:30 pagi. room-mate ajak balik, katanya tak boleh tidor kalau tak mandi. drive balik sampai rumah 2:15 pagi.
hari kedua, tazkirah subuh oleh Ustaz Khairul sapa-sapa boleh bagi ringkasan sikit...... saya sampai 8:10 pagi. semua dah habih makan. dan masuk dewan. saya dan room-mate pun makan cepat-cepat.
Sesi mula dengan happy chicky, marching, demi matahari, lagu jim (seingat saya .... mungkin susunan tak betul.... tak pa no..... ) teruskan dengan sesi Aku dan jamaah. saya dapat bersama md tuah (YDP be.... geng sama-sama pi gunung tahan dulu.... la dah bulat..... dulu slim..... nanti saya cari gambar masuk dalam net). kemudian berempat pula. kali ni dengan hj latif (TYDP pula.... macam di set pula.....), hj taufek (geng gunung tahan juga) dan dr sofri (best friend hari sabtu). akhirnya semua jadi satu bulatan yang besar. tup tup kena masuk bulatan. mola-mola hj taufek lepaih tu rahime dan akhirnya saya. sudahhhh..... nak kena buat apa pula????? pak anjang tanya pasai apa depa kena masuk bulatan. depa segak.... kata sorang... (ahem terima kasih).
kebetulan 11 mei hari ibu. jadi 2 kek pada hari itu. yang ada girlfriend (isteri la tu....) kena potong bagi girlfriend (ibu kepada anak kita) yang tak dak cepat cepatlah cari...... (yang halal lah.... buat tak faham pula). baru teringat hari sabtu sebelum rehat tengah hari kena cari peserta yang tarikh perkahwinan mereka adalah yang paling dekat dengan tarikh program. program 10.11 mei.... saya 13 mei. allah maha besar. dua hari juga. dapat hadiah ulang tahun perkahwinan. ada ahli kita betul-betul jatuh pada 11 mei. JIM Timur Laut. kata pak lang inilah antara-antara tarikh yang perlu jamaah tahu. pernah buat dulu masa dengan team HRD. sambut tarikh lahir ajk-ajk....... ada sekali tu sambut bawah sinaran cahaya bintang. kat bayan bay.
seterusnya Bingkisan buat mu, dapat kertas lawa. siap dengan border ada couple kecil kat tepi. pak lang terang apa nak buat. bagi contoh-contoh. jadi saya kena tulis untuk darling i. tulis surat cinta..... tulis perasaan selama ini hidup bersama..... harapan/impian semasa mula hidup bersama.... saya tak pandai nak tulis. memang tak reti pun. bila mula tulis tak henti-henti. masa tulis tu perasan ada orang datang jenguk. dua -tiga kali dia mai. tak tengok sapa pula tu. pak lang kata dah 15 minit. baru separuh.... akhirnya kena stop. tak habih juga. (room-mate kata di dengar pak lang kata unik-unik...) lepaih tu kena bagi kat room-mate dan baca...... banjir.....
masing-masing duduk dengan pasangan. dapat kurma dan air. masing-masing kena suap pasangan. yang tak bawa ..... menyesal.... kan dah saya habak bawa.... jangan tak bawa (maaf saya pun tak tahu program dia macam ni....... cuba tahu ada slot suami isteri). pak lang kata suap kurma tapi jangan suap air nanti tumpah. tapi kami minum sendiri tapi tangan bersilang... ala macam couple dok bercinta dok buat....
akhir program dapat sijil. dapat sijil pula. nak bagi kat sapa? apa yang ditulis dalam sijil? satu yang unik........ hanya yang hadir lengkap akan dapat sijil ini.
Program tamat pukul 1:30 dan diakhiri dengan solat zohor makan tengah hari.
banyak dipelajari dari program ini.
1. Doa kekuatan orang islam. doa perlu dihayati. bukan sekadar lafaz di mulut. ianya mesti dirasai dalam hati.
2. ukhwah perlu ditingkat. mesti lebih mengenali sahabat-sahabat seperjuangan. susah senangnya. banyak yang tak tahu tarikh lahir. mau pun tarikh perkahwinan. nama anak2 mereka. tarikh lahir mereka. pendek kata macam kita tahu anak2 kita itulah yang perlu kita tahu tentang anak2 ikhwah juga.
3. hubungan dengan allah, rasul dan ibu bapa kena jelas. dimana kedudukannya sekarang. perlu perbaiki? baikilah.
4. program ukhwah kena ada, jangan berjumpa sebab ada program saja.
5. program yang memang mengetuk hati-hati. perubahan hanya boleh berlaku apabila hati diketuk. kesedaran yang datang dari diri sendiri.

saya minta maaf atas kekurangan program dan jika ianya tidak memenuhi jangkaan peserta
oops baru teringat ada satu aktiviti.... urut urt....... picit picit.......... cap cai cap cai.

Zul Fahmi
jk publisiti pendaftran @ fasi @ juru tari @ peserta

No comments: